Franczyza plusy i minusy

Wiele jest pomysłów na prowadzenie biznesu. Jedni decydują się na budowanie swojej firmy od podstaw, inni korzystają z już istniejących pomysłów.

Każda z form prowadzenia biznesu wymaga na pewno ciężkiej pracy, zaangażowania i chęci ze strony przedsiębiorcy. Ludzie przedsiębiorczy, chcący działać nie zrażają się, tylko idą do przodu, co jest kluczem do sukcesu w biznesie.

Franczyza – sposób na biznes

Ciekawą formą prowadzenia biznesu jest franczyza. W Polsce ta forma biznesu dostępna jest od roku 1989 i zyskuje coraz więcej zwolenników. Mimo to wiele osób w Polsce nie wie na czym polega franczyza. Aktualnie w Polsce działa ponad 1000 systemów franczyzowych oraz blisko 100000 placówek na licencji.

Franczyza jest to sposób prowadzenia firmy. Prowadzenie firmy opiera się na licencji znanej marki. Jakaś znana marka (franczyzodawca) udziela licencji dla przedsiębiorcy (franczyzobiorcy). Oczywiście licencja ta jest odpłatna. Na tym modelu biznesu zysk chcą osiągać obie strony. Zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca. W Polsce najpopularniejszymi franczyzobiorcami są właściciele sklepów spożywczych.

Plusy dla franczyzobiorcy

  • Poczucie bezpieczeństwa, które wynika z tego, że przedsiębiorca kupuje gotowy pomysł na biznes, który odniósł już sukces. Rozpoznawalna marka, pod którą działa franczyzobiorca zapewnia mu sporo klientów. Przedsiębiorca nie musi się martwić o reklamę swojej działalności.
  • Franczyzodawca dzieli się swoją wiedzą, umiejętnościami, a także oferuje wsparcie w prowadzeniu biznesu. Dzięki temu jest to łatwiejsze niż budowanie własnej marki od zera. Organizowane są także szkolenia.
  • Franczyzobiorca musi posiadać niewielki kapitał początkowy, który pozwoli mu rozpocząć działanie. Przez co ryzyko jest mniejsze.
  • Można uzyskać dobre warunki współpracy z kontrahentami oraz dostawcami. Franczyzodawca jest w stanie to załatwić, jako duży, rozpoznawalny gracz na rynku.

 

katalog franczyz

Minusy dla franczyzobiorcy

  • Franczyzobiorca jest zdany na opinie klientów o marce, którą reprezentuje. Jeżeli marka popełni jakiś poważny błąd, klienci zdecydują się od niej odwrócić, wtedy franczyzobiorca także traci.
  • Franczyzobiorca nie może być w pełni samodzielny w prowadzeniu biznesu. Nie może sam podejmować wszystkich decyzji. Musi się on liczyć z franczyzodawcą i jego polityką.
  • Przedsiębiorca musi ponieść koszty początkowe takie jak zakup licencji, dodatkowo przez cały czas swojego działania wypłacać musi franczyzodawcy określony procent od obrotu. Na początku działalności trudno będzie o zysk, może on dopiero przyjść z czasem.

Franczyza jest jednym z wielu pomysłów na biznes. Jest to dobry sposób na zarobek dla ludzi, którzy nie mają pomysłu na zbudowanie własnego biznesu od zera. Pamiętajmy jednak o nie tylko o pozytywach ale także o zagrożeniach, które czekają na franczyzobiorców. Ważne jest też, żeby przedsiębiorca wybrał branżę franczyzy w sposób przemyślany. Musi być świadomy, że to ciężka praca, która pochłonie większość jego czasu. Dlatego dobrze jest zajmować się tym, co się lubi i co się umie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *